DİKKAT...! KEMER'DEKİLER SAYFALARI
GELENDOST KEMER KÖYÜ  SİTESİ DEĞİLDİR.
SADECE  ISPARTA GELENDOST KEÇİLİ KÖYÜNDEN
GÖÇ EDİP  KEMER'E YERLEŞEN HEMŞEHRİLE
RİMİZLE İLGİLİ BİLGİLERİ KAPSAMAKTADIR.

KARAÇAKAL YÖRÜK AŞİRETİ: ( Isparta DSİ. Bölge Müdürlünde görevli Süleyman ERDAL’ın  tarafından babası Mevlüt ERDAL’dan  derlemesidir) 

 Karaçakal Yörük aşireti Aydın aşiretinden ayrılma bir topluluktur. Yaklaşık 200 yıl kadar evvel önce babam Mevlüt Erdal ın 4, göbek dedesi olan Cafer bey ve halen Isparta ili Yalvaç ilçesinin Aşağıtırtar köyünde torunları olan Hacı Molla Hasanın dedeleri ile Aydın Beyi arasında bir itilaf oluşur.

  Aydın beyinin oğlu bir av sırasında Cafer Beyin adamları tarafından öldürülür. Böylelikle Karaçakal Yörük aşireti Aydın aşiretinden kopmuş olur. Rivayet ve söylentilere göre beyin oğlunun Cafer beyin adamları tarafından Yalvaç Aşağıtırtar köyünün altında keklik avı sırsında öldürülmesinden sonra beyin oğlunun atı şimdiki Senirkent ilçesi Gençali köyü yakınların da Aydın obasına üzerinde binicisi olmadığı halde gider. Boş atı gören beyin annesi oğlunun başına bir haller geldiğini anlar ve ‘Çakallar Oğlumu öldürmüşler’ diyerek ağıtlar yakmaya başlar . Daha ziyade bu insanların Kara kıl keçisi sürüleri olmasından dolayı daha sonra Karaçakal denildiği rivayet edilmektedir.

 Gelendost un tarihi araştırıldığında Miyrokefolon savaşı sırasında bu aşiret mensuplarının yine Eğirdir gölü çevresinde yaşadıkları ve bu savaş sırasında Selçuklu Hükümdarı Kılıçaslana yardımcı oldukları tarihi kaynaklar arasında mevcuttur. Daha ziyade Yalvaç Taşevi , Aşağı ve Yukarı Tırtar çevreleri Eğirdir gölü çevrelerini kışlak olarak kullanan aşiret mensupları yaz aylarında Akşehir Sultan dağlarını yaylak olarak kullanmışlar.

Bir bölümü ayrılarak bugünkü Aksu ilçesinin Sofular köyünü kurmuşlar. Diğerleri Keçili köyünü oluşturmuşlar. Ancak göçerliği bırakamamışlar.Yakın zamana kadar Göçer olarak devam ettikten sonra Yalvaç Aşağı ve Yukarı Tırtar ,Taş evi,Kaşıkara ile Gelendost merkez.Akdağ.Yenice ve Yenice Kemer e yoğun olarak yerleşmişlerdir.Ancak hepsinin birinci derecede Keçili köyü ile kan ve akrabalık bağı vardır.

Aşiret diğer aşiretlerden  Honamlı, Kötekli ve  Sarıkeçili gibi aşiretlerle kız alıp kız vermeden ötürü akrabalık bağları oluşturmuş bu aşiretten bazıları da aşiret içersine girmiştir.

Karaçakal Yörük aşireti mensupları başta dinine bağlı insanlar.Çevrede dürüstlük ve cömertlikleri ile tanınırlar ,misafirperver insanlardırlar.Ata binmeyi ve avlanmayı severler. Kaval çalmayı ve kavala ağıtlar yakmayı severler.Gönülleri şen eğlenmeyi ve muhabbeti seven insanlardır.

 






 



KEMER- AKDAĞ- YENİCE YÖRESİNDE YAŞAMIŞ VE YAŞAMAKTA OLAN YÖRÜKLERİN SÜLALE OLARAK SOY BİLGİLERİ.
 

1-HACI BAYRAM ERDAL : Himmet oğlu Süleymanın oğludur. Yörük beylerinden Mahmut beyin kızı İsmahan annesidir.Esme ,Bayram,Ümmüşen ,Ayşe,Mevlüt olmak üzere 5 kardeştirler.Esme Hacı Ramazanlardan Baba Mehmet diye bilinen şahsı eşi imiş.Ümmüşen; Sağırlardan Safoğlan olarak bilinen Hüseyin ile evlenmiş.ayşe; Şarkikarağaç ilçesinin Yenicekale köyünden Hakkı isminde birisi ile evlenmiş. Mevlüt ismindeki kardeşleri küçük yaşta ölmüş .

Hacı bayram; Ali oğlu Osman Bey  beyin kızı Ayşe Dudu ile evlenmiş.Zeybek Hatice’si denilen bir kadınla ikinci bir evlilik yapmış isede ondan çocuğu olmamış. İlk eşi Ayşe Dududan 4 çocuğu olmuş.

Hacı Bayram toplumda sözü dinlenen,anlata bilen.dinine düşkün cemiyetci bir adam olarak tanınırdı. Gençliği oldukça renkli geçmiş zamanın sözü dinlenen ağa ve beyleri ile temas halinde geçmiş;.Misafir perver bir adamdı.eşi 1956 yılında ölmüş.bir daha evlenmemiş.1968 yılında hac farizasını yerine getirdi. 27 kasım 1988 yılında vefat etti. Çocuklarından;

 

   FATMA:Akşehir Değirmen köyünden merhum Göbeloğlu Mustafa Yaşa ile evli idi.2001 yılında öldü. Veysel.Ömer ,Ayşe ve Safiye olmak üzere 4 çocuğu vardır.

   MEVLÜT :Hammanın hasanın kızı Fatma ile evlidir.5 çocukları vardır Yapısı itibari ile babası gibi cemiyetci bir kişiliğe sahiptir.Cahil olmasına rağmen geniş bir tarih bilgisi vardır.Gençliğinde ata binmek büyük merakı olmuştur.Folklor merakı ve haşk oyunlarına meraklıdır.İyi bir zeybek oyuncusudur.Kemerli Yörüklerin bu gün bulunduklar yer yerleşmelerinde büyüyk rol oynamış ve uğraşı vermiştir.. Büyükoğlu Süleyman DSİ de çalışır. Gelendosttan Hacı Emrullahların Süleymanın kızı Cemaliye hanımla evlidir. İki kız bir erkek çocukları vardır.Ortanca Mehmet.Göbeloğlu Mustafa'nın aynı zamanda halasının kızı ile evlidir. 2 çocukları vardır. Ticaretle uğraşmakta ve babası ile beraber Kemerde oturmaktadır.Küçük oğlu İsmet İzmit Karamürselden evli öğretmen,iki çocuk sahibidir. Kızlarından Rahime Hammanın Hasanın Mehmedin oğlu Neciple evlidir. Küçük kızı İsmahan Hammanın Hasanın Arifin oğlu Kasımla evlidir.

   OSMAN:Macur Ahmedinin kızı Müslime ile evlidir.eşi 2001 yılında öldü.5 çocukları vardır.Büyük oğlu Hüseyin Yalvaç Aşağıtırtar köyünden Memonun Nurinin kızı ile evlidir .3 çocukları var halen Kemerde oturur.Kızı dudu  Eminenin Hasan Akbaşın oğlu Şevketle evlidir.Ortanca oğlu Himmet

Teyzesi Havanın kızı ile evli 2 çocuklar var. Antalyada çalışır.Niyazi Gelendost Hacılar köyünden evlibir çocuğu var. Ispartada Milli eğitimde hizmetli memur.Küçük oğlu Ahmet Çaltı köyünden evli bir çocuğu var. Antalyada ahcılık yapar.

   ELİF: Hammanın  merhum Ramazan ile evlidir

 

2- Osman BAYIR:Urlu Mehmedi babası Ayşe annesi imiş.Konuşkan bir adamdı. Geçmişten anlatmasını seven birirsi idi. İlk eşinin ölümünden sonra ikinci evliliğini Manavlı Yörüklerinden Manav Osmanın kızı Manavlı  kadınla yapmış, eşi 1983 yılında kendisi 1989 yılında öldü.Çevrede

Urlu Osman olarak tanın makta idi.9 çocuğu vardır. Çocukları;

SÜLEYMAN :Hacı Ramazanın kızı Meryem ile evli iken bir trafik kazasında öldü.çoukları,

Ramazan,Mustafa ve Dudu Akşehir ve Antalyada yaşamaktalar.Hanımı Akşehire yerleşmiştir.

ÜMMÜ.:Hacı Ramazanın Mehmet Yılmaz ile evli idi. Öldü.

Abide: Merhum Palanın Süleymanla evli . Halen Kemerde oturmaktadır.

HASAN: Macur Ahmedinin kızı Döne ile evlidir. Musa,  Dudu,Orhan,Ercan çocuklarıdır. Çocukları Akşehir ve Antalydadır. Kendisi halen Kemerde oturmaktadır.

 

MEHMET: Eminenin Hasanın kızı Ümmüşen ile evlidir. 3 cocukları var. Çocukları Antalyada çalışır.

Kendisi halen Kemerde oturmaktadır.

İDİRİS: Teyzesinin kızı ile evlendi.Mesleği fırıncılıktır Konyanın Seydişehir ilçesine yerleşti. Ahmet:Tokmacık kasabasın dan evli.3 çocuğu var. Halen Kemerde oturmakta

HESE :Anne ve Babasını ölümünden sonra Kemerden ayrılarak Isparta ya yerleşti.Dışarıdan evlendi. HALEN ıspartada fırıncılık yapmaktadır.

HALİL: Dışarıdan evlendi. Halen Ispartada fırıncılık yapmaktadır.

 

3- ÖMER BAYIR : Urlu OSMANIN KARDEŞİDİR. Çevrede top omar olarak tanınan bir adamdı.1978 yılında öldü. Oldukça mugallit işleri olan konuşkan konuşurken güldürmesini bilen

Cemiyetci misafir perver ancak fakir ve gariban bir adamdı. İlk eşinin ölümü üzerine ikinci evliliğini yapmış ancak ikinci evliliğinden çocuğu olmamıştır.çocukları

AYŞE: Akşehir Bermende ( Savaş Köyü) KÖYÜNDEN Erkeli yörüğü olan gırtı isminde bir adamla evli idi. Öldü. Oğlu Gazi ve diğer çucukları Bermende köynde oturmaktadır.

EŞE:Hammanın Hasanın merhum Mehmet ile evlenmiş. Mehmedin ölümünden sonra  Mahmut oğlu  Hüseyin Özyürek ile evlenmiş .1976 ylında öldü.

DÖNE: Hasan AKBAŞ ile evli idi.2001 yılında öldü.

AHMET:  top omarın tek oğlu dur. KEÇİLİDEN fatış oğlunun kızı Ayşe ile evli iken 2000 yılında öldü.büyüyk oğlu İbrahim Akşehir Değirmen Köyüne yerleşti.Büyük kızı Dudu Honamlı Yörüklerinden Topal Efenin torunu ile evlendi. Antalyada oturur.Kızı Ünzile Akşehir Değirmen

köyünde Atikler denen yörüklere gelin gitti.oğlu Mehmet Kırcanın Arifin kızı Azime ile evlendi Ispartada esnaflık yapmakta. kızı Ayşe Urlu Osmanın Mehmedin oğlu ile evlendi Antalyada oturur.

Küçük oğlu Ramazan Antalyadan evli. Antalya belediyesinde çalışır.

Hanımı halen Kemerde oturmakta.

 

4- MEHMET GÖKTAŞ : Çevrede Sağır Olarak Tanınır. Çömdenin Musa gildendir.

Oli oğlu Osman Beyin kızı Keziban ile evlidir. iki çocukları olmuştur.Hayatları tamamen toplumdan ayrı yaban bir biçimde geçmiştir. Kemere iki saat mesafede kayalık ve ıssız bir yerde yaşadılar ve öldüler.Oğulları Arif  Lise mezunudur. Gelendosttan evlidir. Yaşantısı babasının aynıdır.İki çocukları var.Kızı Safiye Keçiliden Bayram Çetinkaya  ile evli idi öldü.                     

 

 

5- HÜSEYİN ÖZTÜRK: Çevrede safoğlan olarak tanınr ve bilinirdi. Gerçektende saf bir adamdı. Hacı bayramın kardeşi ümmüşen ile evli idi. Keçiliden sağırlarn beber ve yarık kafanın .hesenin kardeşidir. Bir kızları vardır. Kızları ayşe ilk evliliğni hacı ramazanlardan eşraf ın oğlu

Ramazanla yapmış. Ramazandan çocukları olmamış. Ramazanın 1962 yılında ölümünden sonra

Kırcanın arif ile evlenmiş. Arif ile evliliğinden iki kızı var. Halen  kemerde yalnız yaşar.

 

6- HAMMANIN HASAN. Babası Yörük Osman annesi asiyedir. Hama karının kızı döndü ile evlenmiştir. Yapı ititbari ile kimseye zarar vermek istemeyen.toplumda her türlü davranıştan kaçınan bir insandı.asabi tipli bir kişiliğe sahipti. 1983 aralık ayında öldü. Eşi döndü 1884 ocak ayında öldü.çocuklarından

ASSİYE: Veli oğlunuın Kambır Hasanla evli idi 2002 ylında öldü.

OSMAN: Hacı Ramazanı  kızı Ümmü ile evli  idi.1993 ylında öldü. çocukları olmadı eşi halen Akdağda yalnız yaşamaktadır.

MEHMET: Top Omarın kızı Eşe ile evli iken 1956 ylında ölmüş. Şendur ve Necip olmak üzere iki çocukları var. Şendur; Akdağda Hacının Bayram Şahin ile yaptığı evliliğinden Mehmet ve Ayşe adında  2 çocuk sahibi olduğu halde 2004 yılında öldü. Necip Bayramın Mevlüdün kızı Rahime ile evlidir. halen Ispartada milli eğitimde memurdur.bir çocuğu var.

RAMAZAN : Hacı Bayramın kızı Elif ile evli idi. 2005 yılı Nisan ayında vefaat etti. çocuklarından büyük oğlu Mehmet Akşehir Değirmen Köyünden Göbel Oğlunun kızı Ayşe ile evlendi 3 çocuğu var. halen Yenicede yaşamaktadır.

Emine kızı akdağdan hacı ramazanın şabanın oğlu ramazanla evlidir.Küçük Kızı Dudu 1976 yılındabir trafik kazasında hayatını kaybetti.

Hacı Mustafa ortanca oğludur. Akdağdan Hacını  Bayramın kızı Dudu ile evlidir.2 çocukları var.

Halen Yenice köyünde oturmaktalar.

Mevlüt en küçük çocuklarıdır. Gelendost Yeşil Köy Han Önü Mahallesinde imamlık yapar. Hacılar köyünden evlidir.2 çocukları var.

ARİF:Çömdenin Musanın Halil in kızı Ayşe ile evli iken eşi 2004 yılında öldü .2 çocukları var.

Kasım : Bayramın Mevlüdün İsmihan ile evli bir çocukları var halen babası ile birlikte Kemerde oturmaktalar.Küçük oğlu Hasan Gelendosttan evlidir. Yalvaç merkezde İmam Hatip. İki kızı var.

FATMA: hAcı bayramın mevlüt ile evlidir.

SAFİYE : Assıyaların Osman Efendinin Oğlu Ahmet Bolat İle Evlidir.

 

7-HASAN AKBAŞ: Çömdenin Süleymanın oğludur. annesinin adı Emine dir.babasının erken yaşta ölmesi ve kendisine annesinin bakmasından dolayı Eminenin Hasan denilmektedir.Canı tez ve toplumcu bir adamdır. Kemerin bugünkü yerine yerleşmesinde önderlik yapan üç kişiden birirsidir.İnsanalara yardımcı olmayı sever.Top Ömerin kızı döne ile evli idi. eşi öldü. Kendisi halen Kemerde oturmaktadır.çocuklar;kızı Ümmüşen;  Urlu Osmanının oğlu Mehmetle evlidir.BüyüykoğluKerem Assıyaların Şabanın  kızı üÜmmügülsüm ile evlidir. 3 çocukları var. Çocukları Ispartada Mabilyacılık yapmaktalar.Kendisi halen Kemerde oturmaktadır.ortanca oğlu Şevket Bayramın Osmanın kızı Dudu ile evlidir.3 çocukları vardır. halen Kemerde otururlar.Süleyman Keçiliden Hatıbın Osmanın kızı ile evli olup Yalvaç ceza evinde gardiyandır.Küçük Oğlu Mustafa Keçili köyünden Ahmet ağanın Mustafanın kızı ile evlidir.Kemerde oturmakta.

 

8- PALA OĞLU MUSTAFA ÖZDEMİR:Pala oğlu İbrahimin oğludur.Toplumcu bir adamdı.

Ispartaya göç etti ve orada öldü.Macur Ahmedinin eşi Hürü ve Kırca Hüseyininin karısı Fatma kardeşidir.Kızının bir tanesi Akşehir Çimen Dere Köyüne gelin gitmiş ve orada ölmüştür.Bir kızı kırcanın Arif ile evli idi.1963 yılında öldü.Küçük kızı Sultan Genali köyünden saçı güzelin Ali

İsminde birisi ile evlendi ve Ispartada oturmakta.Büyük oğlu Kara Hasan lakabı ile tanınırdı. Sevilen bir insandı. Yirik HAacının kızı Selver ile evli idi.Yakalandığı amansız hastalığa yenik düştü. İki çocuğu var. Hanımı Ispartada oturur.Diğer oğlu İbrahim amcası Osmanın kızı Ümmühan

İle evlidir. Avrupada çalıştı.Dönüşünde Ispartaya yerleşti.Ticaretle uğraşmakta idi. Yakalandığı

Hastalığa yenik düştü. Hanımı ve çocukları Ispartada oturur.Küçük oğlu Mustafa Emekli öğretmen

Ticaretle uğraşır.İzmire yerleşti.

 

9-PALAOĞLU OSMAN ÖZDEMİR : Palaoğlu İbrahimin oğludur. Kemer in bu günkü yerine yerleşmesinde emek verenlerden bir tanesidir.Bilinçli bir adamdır.4 çocuğu vardır. Büyük oğlu

Kadir: Akdağdan Üsüğün Ahmedin kızı Hatice ile evli olup çocukları yoktur.halen Kemerde oturur

lar. Küçük oğlu Yaşar dışarıdan evli Ispartada Millieğitim Müdürlüğünde Memur..

Büyük kızı Ümmühan  Palaoğlu Mustafanın oğlu İbrahim ile evli .Küçük kızı Hacer Ispartada gelin.Kocası esnaf.

 

10-PALAOĞLU HALİL ÖZDEMİR:Çevrede Köse olarak tanınır.Akdağ Yörüklerinden Et Hasan ın kızı Vesile ile evli 4 çocuğu var.halen Kemerde oturmakta. büyük oğlu Hasan Emniyette Güvenlik görevlisi.dışarıdan evli. küçük oğlu Muzaffer Keçili köyünden Pisiğin Halil in kızı ile evli.halen İstanbulda askeriyede sivil memur.büyük kızı  Kemerden Mükerrem’in  oğlu İlyas ile evli.Sütçülerin Sığırlık Köyünde gelin.

11- PALAOĞLU SÜLEYMAN ÖZDEMİR.: Urlu Osmanın kızı Abide ile evli idi.2001  yılında öldü.4 çocuğu vardır. Hanımı halen kemerde oturmaktadır.

büyüyk oğlu Mustafa Kırdeli Mustafasının kızı Raziye ile evli 3 çocukları vardır. halen Kemerde oturmaktalar.Mustafanın büyüyk oğlu Ispartada esnaflık yapmakta. küçük oğlu Konyada Veteriner Hekim. kızı Akdağda Üsüğün İsmailin oğlunda.

ortanca oğlu İbrahim: Akdağlı Dağlı Mehmedinin kızı ile evli iki çocukları var. Isparta ve Kemerde oturmaktalar.Küçük oğlu Hüseyin dışarıdan evli Ispartada Öğretmenlik yapar.

Kızı: Dudu Akdağdan Sultanoğlunun Kemalın oğlu Hasan ile evlidir.

 

12- PALAOĞLU MEHMET ÖZDEMİR: Karttik Mehmet  olarak bilinir. Palaoğlu İbrahimin oğludur.İlk evliliğni Hacı Bayramın kızı Fatma ile yapmış onunla ayrıldıktan sonra Yalvaç Aşağıtırtardan evlenmiş. bir müddet orada yaşadıktan ve oradaki eşinin ölümünden sonra Kemer’e döndü ve kardeşlerinin yanın da öldü. Evliliklerinden çocuğu olmamış

 

13-MACUR AHMET VANLI :Macur Ahmet aslen Erzurumun  Karayazı ilçesinden olup Ermeni soy kırımından kaçanlar arasında beş yaşında bir çocuk olarak gelmiş.Avşarda bir odada misafir olarak kaldıkları sırada o günün zengin ancak çocuğu olmayan Hacı Aydınlı isimli zat tarafı ndan evlatlık edinilmş. kız kardeşi Huriye isimli kadın Şarkikarağacın Gedikli köyüne gitmiş. sonraları bir birlerini bulmuşlar.Macur Ahmet yetişkin hale gelince  Palaoğlu İbrahimin kızı Hürüceyi almış.Macur Ahmet daha sonraları köyünü ve akrabalarını aramaya koyuldu ancak nereden geldiğini bilemiyordu. doğu da çok yer gezdi.sonunda erzurum karayazı dan akşehirde askerlik yapan bir askerle tanışması ve sohbeti sırasında aklında kalan isimleri söyleyince köyünü buldu. Erzurum Karayazı daki köylerine 50 yıl sonra gittiğinde köyünü ve evlerini tanıdığını söylerdi.Yıllar sonra akrabalarını bulmuş oldu. Hürüce ile evlenmesi sonunda 6 taner çcuğu oldu.Kızı Müslüme Hacı Bayramın Osmanda, Havva Kırtının Gazide,Döne Urlu Osmanının Hasanda,küçük kızı Azime Bermendede birinde gelindir. oğlanları Mustafa ve Ramazan  Akşehir Bermende köyünde yaşamaktalar

 

14-HÜSEYİN BOLAT: Kırca  Hüseyin olarak tanınır.Assıyaların Keçilideki Osman Efendinin kardeşidir.Pala oğlu İbrahimin kızı Fatma ile evlenmiş ve üç çocukları olmuştur.büyüyk kızı Selver Akdağda Üsüğün Ahmet ile evli iken öldü. Cemile Honamlı Yörüklerinden Ankara Polatlı Yağcıoğlu köyünden Bekir ağanın Mustafa ile evli iken öldü.Kırca Hüseyini ve eşi 1983-1984 yıllarında öldüler. oğlu Arif Palaoğlu Mustafanın kızı. Ümüşen ile evli idi.Ümüşen 1963 yılında öldü.

Arif ile Ümüşen den Fatma,Durmuş ve Mevlüt oldu.ikinci evliliğini Saf Oğlanın kızı Ayşe  lie yapan Arifin bu evlilikten Azime ve Assiye  isminde iki kızları oldu. ancak geçimsizlikten dolayı Ayşe ile boşandılar.1990 yıllardada Arif öldü.Arifin büyüyk kızı ilk evliliğni Mehmet Alinin Muratla yaptı. onun ölümünden sonra akdağda Üsüğün İsmailin oğlu Ramazan ile evlendi. halen Akdağda yaşamakta.

büyük oğlu Durmuş Akdağ Köyünden tortcunun  Musanın kızı ile evlendi halen Yalvaç Emniyet müdürlüğünde güvenlik görevlisi.küçük oğlu Mevlüt Sultanoğlunun Kemalın  kızı ile evli Ispartada esnaflık yapar. kızı Azime Ahmet Bayırın oğlu Mehmetle evlendi Ispartada oturmaktalar.küçük kızı Assiye Gelendostta gelin olarak gitmiş isede geçimsizlik sonunda ayrıldı. Ispartada bir firmada çalışmakta.

Kırca nın Kemer deki evi kapanmış durumdadır.

 

 

15- MEHMET ALİ BOLAT : Kırca Hüseyininin kardeşidir. eşi Akşehir yaylasında zamanında ölmüş. bir kızı bir oğlu kalmış kızını Akşehir Çimendereye gelin vermiş ancak kızı orada ölmüş.oğlu Murat ile yaşar ken kendisi 1972 yılında öldü .oğlu Murat Kırcanın Arifin kızı Fatma ile evlendi.bu evlilikten 3 çocukları oldu.Ali,Ümüşen ve……halen Ispartada yaşamlarını sürdürmekteler.kendisi  1980 yılında kalp krizinden öldü. Muradın eşinin başka birisi ile evlenmesi

Ve çocuklarının yetiştirme yurduna verilmesi ile Mehmet Alinin Kemerdeki evi yıkıldı.

 

16- ŞABAN BOLAT : Assıyaların Şaban  olarak bilinir Kırca,M.ali,Osman ın kardeşidir. Urlu Osmanı ve Urlu Ömerinin kız kardeşleri Elif ile evli idi. Gelendost’a yerleşti. Kendisi yıllar önce eşi bir kaçyıl evel öldü.oğlanları; Halil,Osman ve Mehmet Gelendostta yaşar.diğer oğlu Mustafa Burdurda yerleşti.Büyük kızı keçiliden Ahmet ağanın Mustafa ile evli idi. Küçük kızı Ümmü Gülsüm Kemerde Hasan Akbaşın oğlu Kerem ile evlidir.

 

17-MEMİŞ DEMİRTAŞ :Memiş Ahmedinin oğludur. Hacı Ramazanın kızı Döne ile evli iken eşi

öldü. Evliliklerinden Ahmet,Mevlüt.Ramazan,Teslime Ve Celal olmak üzere çocukları 5vardır.

Küçük oğlu Celal İstanbul da okurken 1979-1980 olaylarında öldürüldü. Büyük oğlu Ahmet

Gelendostta babası ile beraber kalmakta,ortanca oğlu Mevlüt emekli öğretmendir. Halen Ispartada yaşamakta.diğer oğlu Ramazan İstanbulda serbest çalışmaktadır.kızı Teslime Hacı Ramazanın Mehmedin oğlu Osman ile evlidir

 

18- HALİL CENGİZ: Çerkez oğlu Hasanın ve Haticenin oğludur.Çevrede Çerkez  oğlu olarak tanınır. Babası küçük yaşta ölmüş. annesi ve ninesi tarafından  büyütülmüştür.yörükler arasında ata binmeyi sevenler arasındadır.Folklor ve halk oyunları meraklısıdır. arkadaşları ile birlikte iyi bir zeybek oyuncusudur.Hacı Ahmetin dolayısı ile Nazlı halasının kızı Havva ile evli  idi. eşi öldü.Hatice,Ahmet,Hasan, Mustafa,Türkan ve Selver olmak üzere 6 çocukları oldu. Akraba evliliğnden dolayı Türkan ve Hasan ın akli dengesi yerinde değildi ve öldüler. büyük kızı Hatice Çömdenin Musanın oğlu Süleyman ile evlidir.Küçük Kızı Selver Akdağda Sultan oğlunun MustafanınOğlu Bayram ile evlidir. Büyüyk oğlu Ahmet Urlu Osmanın kızı Hatice ile evlidir 4 çocukları var. halen Yenice köyde oturmaktalar.Ortanca oğlu Mustafa Çömdenin Süleymanın Mehmet (Ala Mehmet) in kızı Güllü ile evli olup üç çocukları vardır. Babası ile beraber Yenicede oturmaktalar

 

19-SÜLEYMAN AKBAŞ: Çömden Musasının oğludur. Çerkez oğlu Halilin kızı ile evlidir.halen Yenice Köyünde oturmaktadır.Dört çocukları olmuştur.

 

20- VELİ AYDOĞMUŞ:Kambırın Veli olarak tanınır. Babası Velioğlu Hasan (Kambır )dır.1973yılında öldü. Annesi Hammanınhasanın  kızı Assiyedir2002 yılında öldü.. Çömdenin Musanın kızı Emine ile evlidir.4 çocukları oldu büyüyk kızı Assiye öldü. Nurşen.,Hasan Erdem çocuklarıdır.Veli Aydoğmuş iki kardeştir kız kardeşi Ayşe Yeniceden Fahrinin oğlu Mevlüt ile evlidir. bir oğlu iki kızı vardır.

 

21- HALİL AKBAŞ: Ala Mehmet ve Eşe kadının çocuklarıdır.Babasını annesinden ayrılmak sureti ile Yalvaç Aşağıtırtar köyüne yerelşmesinden dolayı,Keçili Köyündeki Nasıf ın hanımına ve Halil’e annesi Eşe bakmış büyütmüştür.Halil zamanında yokluklar görmüş bir insandı avrupaya gitti geldi. Yenicede mütevazi bir hayat sürer ken 2004 yılında öldü. çocukları ve hanımı halen yenice de yaşamaktalar.

 

22-MEHMET ÖNDER: Honamlı Yörüklerinden Hacı Ahmet denilen şahsın oğludur. Hacı Ahmet Çakal Yörüklerinden Çerkez oğlu Hasanın kız kardeşi Nazlı ile evlenmesinden sonraburadakalmıştır..Mehmet Önder ilk evliğin Üsüğün kızı Havva ile yapmıştır.Ardından honamlı yörüklerinden Bekir ağanın kızı ile evlenmiş ,bu evlilikten Erdoğan dünyaya gelmiş halen Ankara ili Polatlı  ilçesi Yağcıoğlu köyünde yaşamaktadır. Üçüncü evliliğini Aşağıtırtar köyünden Müesserin kızı Hanife ile yapmış,bu evlilikten 5 çocuğu olmuştur.Halen Yenicede yaşamaktadır.

 

23- HACI BEKİR ÖNDER: Aslen Honamlı yörüğüdür.5 çocuğu vardır.Folklor bilgisi geniş bir adamdı. güzel türkü söyler ve bestelerdi. piyasada Kör Bekir olarak tanınırdı.Kızları Yenice köyünde gelindir oğlanları Ramazan ve Mehmet önder halen yenicede yaşamaktadırlar.

 

24-KIRDELİ OĞLU MUSTAFA KARAKALE: Aslen Sarıkeçili Yörüğüdür Keçilili Yakupoğlu denen  şahsın kızı Selver ile evlenmesi neticesinde Çakal Aşireti arasında kalmıştır.Uysal ve usul bir yapıya sahip bir insandı.Çok yoksulluk çektiğini anlatırdı. Alet tamir etmek ve alet araç yaratmada kafası çalışırdı.Ölmeden evvel Akdağa yerleşti ve orada öldü.6 çocuğu vardır.çocuklarından;

DUDU: Akşehir Çimendere Köyünden Yanık Mehmet ile evlidir. Halen Akşehir Beşkavak Köyünde yaşamaktadırlar.

ELİF:Yirik Hacının Bayramın ilk eşidir. öldü.

HASAN HÜSEYİN: Çevrede Kamalı olarak bilinir.Keçiliden Banayır kızı Şerife ile evlidir.6 çocukları vardır .çocukları değişik mekanlarda çalışmaktadır. Kamalı  1985 yılında Akdağa yerleşmiş halen orada yaşamaktadır.Gençliğinde av meraklısı idi.

MEVLÜT:Kırdelinin Mevlüt olarak tanınır. Akdağdan Et Hasasnın kızı İsmahan ile evlişdir.5 çocuğu vardır. Kemerde yaşamaktadır.daha çok

köpek meraklısıdır.

AYŞE . akdağdan Üsüğün oğlu İsmail Şahin ile evlidir.

RAZİYE:Palanın Süleymanın oğlu Mustafa ile evlidir.

 

25:KIRDELİ OĞLU ÖMER:Koca Kırdeli olarak tanınır.Kırdeli Mustafanın ağabeyidir. Sarıkeçiliaşiretinden kardeşi Kırdeli Mustafası ile Çakal yörüklerinin arasına el çobanı olarak gelmişler Yakupoğlunun kızlarını iki kardeş almışlar. İki kardeş bacanaktır.:Koca Kıredeli olarak tanınr. Keçiliden Yakupoğlunun kızı Teslime ile evlenmiş.yapı itibari ile kurnaz çok eli sıkı bir adamdı.Aynı zamanda mücadeleci bir yapıya sahipti. içten pazarlıklı ve kinci bir yönüde vardı.Alet edavat tamir etmeyi beceren ,alet yaratan bir adamdı.4.Büyüyk ızı keçiliden  Fatış oğllu Hacelinin

Karısıdır. Yine bir kızı Keçiliden Öpen oğlu Mustafanın karısıdır. Meryem Sultanoğlunun Çoban Ahmedin karısi iken öldü.oğlu Mehmet Karakale Kırdeli Ömerinin tek oğludur. Hacı Ramazanın Ümmünün kızı Selver ile evlidir. 7 tane çocukları vardır.Büyük oğlu Ramazan Kimya öğretmenidir. İzmir Batı dersanelerinin kurucusudur. Halen İzmirde aynı işine devam etmektedir. Oğlu Bayram Afyonda öğretmendir.,Diğer   oğlu Arif Ispartada öğretmendir.Muzaffer yurt dışında ateşe dir. Kızlar Fatma,.Ferdane Ve Döne İzmirdedirler. Mehmet Karakale halen Ispartada oturmaktadır.

 

26-HÜSEYİN ŞAHİN : Çevrede Üsük veya Topal Üsük diye tanınırdı. Elif ile evli idi.1965 yılında öldü.7 tane çocuğu olduğu bilinmektedir. çocuklarından;

HAVVA: İlk evliliğini Hacı Ahmedin Mehmet Önder ile yapmiş. daha sonra Akdağdan Kirazın Halil denilen adamla evlenmiş.Gelendostta yerleşmişler. orada öldüler. çocukları Gelendost ve değişik illerde çalışırlar.

DUDU: Aşağıtırtarda evli idi öldü.

AHMET : Kırca Hüseyinin kızı selver ile evli idi eşi öldü.5 tane çocukları vardır. Büyük oğlu Hüseyin: Hacı Ramazanın Osmanıın Durmuşun Kızı Ayşe İle evli idi. öldü.HATİCE Kemerden Pala Çavuşunun Kadir ile evlidir.Mercan:Totcunun Musanın kızI Şerife ile evlidir.Ispartada PTT de çalışır.Mevlüt Et Hasanın kızı Esme ile evli halen Eğirdir belediyesinde çalışmaktadır.Nezife:Akdağdan koca Alinin Menderes ile  evlidir.

 

HALİL: Yukarıtırtar köyünden Gülperi ile evli idi. öldü .Eşi ve kalanları Akdağda yaşamakta.

BAYRAM:Sultanoğlunun Mustafanın Kızı Seyfi ile evli idi. Isparta Belediyesinde çalışırdı. Öldü. Eşi ve çocukları Ispartada yaşamaktalar.

İSMAİL: Üsüğün ikinci büyük oğludur..Kırdeli Mustafanın kızı Ayşe İle evli.4 çocuğu vardır.Akdağda yaşamaktalar.

HASAN: Halen avrupada çalışmaktadırakdağlı tortcu velisinin kızı ile evlidir.Yıllardır avrupada olduğu için Akdağla pek ilgisi kalmamıştır.

CENNET: Yukarıtırtarda gelindir

 

27-DURMUŞ ŞAHİN : İsmi Durmuş olarak pek bilinmezdi. Hacı olarak çağrılırdı. Çevrede  Yirik Hacı olarak anılırdı. Çok hırslı ve canı tez bir adamdı Çerkez kızı Ayşe ile evlenmişler yıllar önce kardeşi Üsük gibi yerleşim yeri olarak Akdağ köyünü seçmiş ve orada öldüler.5 çocuğu vardır. Çocuklarından ;

HALİL: Hacı Ahmet Önderin kızı ile evli. Eşi ve kendisi  50 sene evvel ölmüşler.Eşe,Ahmet, Döne geriye kalan çocuklarıdır. Eşe Gelendostta gelin,Döne Ispartada gelindir. Topal Ahmet halen akdağda yaşamaktadır.

ÜMMÜ:Keçiliden Sar Hüseyinle evlidir.

ŞERİFE:Sultanoğlunun Halil İle evlidir.

BAYRAM:Başından bir kaçtane evllik geçmiştir. ilk eşi Kırdeli Mustafasının kızı Elif tir. Bu evliliğinden Zedef,Emine Dudu ve Halil oldu.Çocuğu olan diğer evliliği Hammanın Hasanın  Mehmedin kızı Şendurla yaptığı evliliktir.Mehmet Ve Ayşe bu evlilikten olan çocuklarıdır. çocuklarının anneleri öldüler halen Akdağda yaşamaktadır.

HASAN: Hacı Ramazanın Şabanın kızı Esme ile evlidir.bir kızı bir oğlu vardır. Halen Akdağda oturmaktadır.

 

28- AHMET ŞAHİN : Topal Ahmet olarak tanınır. Sultanoğlunun Mahmudun kızı Cemile ile evlidir. Yirik Hacının Halil bababası Hacı Ahmedin kızı Emine annesidir. Topal olmasına rağmen mücadeeleci bir yapıya sahiptir.Ticaretle uğraşmaktadır.iki kızı bir oğlu vardır.halen Akdağda oturmaktadır.

 

29- HACI RAMAZANLAR: Hacı Ramazan Yörükler arasında hatırı sayılan sözü dinlenen ağa sayıla bilecek bir adam imiş.üç ayrı evlilik yapmış. İlk Eşinden Koca Osman,.Keçiliden Hatıp, Emine ve Ümmü dünyaya gelmiş.ikinci evliliğini Göktepeli olarak bilinen

sonradan Palaoğlu İbrahimle evlenen Keziban ile yapmış.Bu evliliğnden Şaban dünyaya gelmiş. Müslüme ile yaptığı evlilikten Mehmet,Ümmü,Döne,Meryem Dünyaya gelmiş. Son olarak Akdağa yerleşmiş ve orada ölmüş. Çocuklarından,

KOCA OSMAN: Hacı Ramazanın ilk karısından olmadır.Banayırca ile evli idi. 4 tane çocuğu vardır. Çocuklarından:

KEZİBAN : Keçiliden Kadı Mehmedin Hanımdır.

FATMA: Keçliden Veli Oğlu Üsüğün Hanımı Dır.

EŞE: Dönenin Bayramın Şabanın Hanımıdır.

DURMUŞ: Koca Osmanın tek oğludur. İlk eşi Sultanoğlunun kızı Sultandır. Bu evlilikten dariye,Ayşe ,Mevlüt Ve Türkan oldu.eşinin ölümünden sonra Burdur Bucak Melli yöresinden evlendi. Bu evliliğinden iki oğlu bir de kızı vardır. Çevrede Efe Durmuş olarak tanınırdı. İleri derecede av meraklısı bir insandı. Öldü. Eşi ve çocuklarından bazıları Akdağda diger çocukları Isparta ve Antalyada yaşarlar.

 

ŞABAN:Mola Hasanın kızı Yeter ile evlidir.Hacı Ramazanın ikinci eşi Kezibandan olma tek çocuktur. sessiz ve sakin bir yapıya sahipti.Kendisi öldü. eşi halen Akdağda yaşamaktadır.dörtçocukları vardır İsmihan amcasını oğlu Mustan ile evli halen Ispartada  oturmaktalar.İki çocukları vardır. Esme Hacının Hasan Şahin ile evli.

Muammer:Keçiliden Sarıhasanın kızı Fatma ile evli .Isparta Devlet Hastanesinden Sağlık memuru olarak emekli üç çocuğu vardır.halen Ispartada oturmaktadır.

Ramazan: Hammanı  Hasanın  Ramazanın kızı Emine ile evli.iki çocuğu vardır. Halen Isparta Yeni sanayi sitesinde mobilya ve dekerasyon işi ile uğraşmaktadır.

MEHMET :Hacı Ramazanın sonraki eşi Müslümeden olmadır.Urlu Osmanın Kızı Ümmü İle evli idi. Eşi ve kendisi öldü. Dört çocuğu vardır. kızı Selver Assıyaların Şabanın oğlu Osman ile evlidir.Büyük oğlu Mustan Şaban amcasının kızı İsmahanla evlidir. İki çocukları var.halen Ispartada yaşamaktalar. Küçük oğlu Osman halası Dönenin kızı Teslime ile evli Isparta da yaşamaktalar.İki çocukları var.küçük k ızı Dudu Akdağlı Hafızın  oğlu Durmuşun eşidir.

ÜMMÜ: hacı ramazanın sonraki eşi Müslümeden olmadır. Hammanın Hasanın oğlu Osman ile evli idi. Eşi öldü. Halen Akdağda yalnız yaşamaktadır.

DÖNE: Müslümeden olmadır. Musanın Memiş ile evli idi öldü.

MERYEM:Müslümeden olmadır.Urlu Osmanının oğlu Süleyman ile evli idi. eşi öldü. Kendisi Akşehirde yaşamaktadır.

 

30-EŞRAF AYDOĞMUŞ: Hacı Ramazanın kardeşinin oğludur. Bir taraftanda Vellerin akrabasıdır.Tımık isminde bir kadın ile evli idi. Bir oğlu vardı.1962 yılında öldü.Eşide eski tarihlerde öldü. Hacı Ramazanların himayesinde bila velet olarak yaşamakta iken Akdağda öldü.Şimdi geride kimsesi yoktur.

 

31- HASAN AYDOĞMUŞ: Çevrede Et Hasan olarak tanınırdı. Hacı Ramazanlardan Baba Mehmet olarak bilinen adam babası,Deli Çobanın kızı Esme annesidir.İlk evliliğini Mümünkızı Fatma ile yapmıştır.Bu evliliğinden Vesile dünyaya gelmiştir.İkinci evliliğini Keçiliden BıçkAhmedinin kızı Keziban ile yapmış. bu evliliğinden dört çocuğ  olmuştur.Mehmet,Veysel,İsmahan,Esme çocuklarıdır.Mehmet ve Veysel Akdağda yaşamaktalar.kızı İsmihan Kırdelinin Mevlüt ile evlidir.küçük kızı Esme  Üsüğün Ahmedin oğlu Mevlüt ile evli olup,halen Eğirdir ilçesinde oturmaktadırlar. Et Hasan ve eşi Keziban bugünhayatta değiller.

32:MUSTAN TOPUZ:Çevrede Sultan oğlu olarak bilinirdi. Çakal yörüklerinin arasına sonradan katılmıştır. Aslen hayta yörüklerindendir.Akdağa yerleşmiş ve orada ölmüştür. Oğlanları halen Akdağda yaşamaktalar.6 çocuğu vardır.

MAHMUT:  Keçiliden Ahmet Ağanın Kızı Ümmü Gülsüm ile evlidir.5 çız çocuğu vardır. Büyük Kızı İsmahan Akdağdan Dattan Ahmedinin  Yaşarla evli idi eşi öldü.Üç çocuğu vardır.Iraz: Keçiliden Osman Efendinin Oğlu Mevlüt Bolat ile evli.Helime Akdağdan Berber Ostuğun oğlu İlyas ile evlidir.Cemile : Topal Ahmet Şahin ile evlidir.

Assiye:Akdağlı Hocaların Velinin oğlu İbrahim ile evlidir.

MUSTAFA: Osman efendinin kızı İsmahan ile evli idi. eşi öldü.5 tane çocuğu vardır.kızı Fatma Akdağdan Bekçi Ahmedin oğlu Adem ile evli üç çocukları var.Döne Akdağdan Kirezlerin Yusufla evli üç çocukları var Ispartada otururlar..Kızı Zeyfi : Üsüğün Bayram ile evli idi.Eşi öldü üç çocuğu var. Ispartada oturur.Kızı keziban kardeşi Çoban Ahmedin oğlu Mevlüt ile evli idi.Eşi öldü.İki çocuğu var. Ispartada oturur.oğlu Bayram Çerkezoğlu Halil in kızı Selver ile evli.Akdağda otururlar. iki çocukları var.

AHMET: Çevrede çoban Ahmet olarak bilinirdi.Kırdeli Ömerin kızı Meryem ile evli idi. eşi vekendisi öldü.5 çocuğu vardır. kızı Akdağdan Tortçu Velisinin oğlu Şabanla evliidi öldü.Osman Eti Bank tan emekli idi öldü. Mevlüt öğretmen di öldü.Mehmet Koca Osmanın Durmuşun kızı Dariye ile evli.halen Ispartada inşaat ustalığı yapar. üç çocukları var.Celal: Keçiliden Püsünün kızı ile evli Çanakkkale tarafında bir şirkette çalışmakta.Mustan: öğretmendir.dışarıdan evli.

HALİL: Çevrede Çolak Halil olarak tanınır. Yirik Hacının kızı Şerife ile evlidir.5 tane çocuğu vardır.Kızı Bahar Akdağdan Hacı Salihin oğlu Alinin oğlu Kerem ile evli.Cemal:Yirik Hacının Bayramın kızı Sedef ile evli.üç çocuğu var .Ispartada oturmakta.Mustan. Şarkikarağaçtan evli iki çocuğu var. Ispartada oturmakta, Şeref :Sultanoğlu Mustafanın torunu Bayramın kızı ile evli iki çocuğu var.Ispartada oturmakta.Bolat Akdağdan Safinazın Durmuşun kızı ile evli iki çocuğ var.

KEMAL:Akdağdan Kara Mehmedin kızı Faden ile evlidir.Dört çocukları vardır. Halen Akdağda yaşamaktalar.kızı  Nazife :Koca Ramazanın Durmuşun oğlu Ahmet ile evli.iki çocukları var. Ispartada yaşamaktalar.Cemile : Akdağlı Sarıoğlu  Ahmetin oğlu Hasan ile evli iki çocukları var. Ispartada yaşarlar.Fadime: Kırcanın Arifin Mevlüt ile evli iki çocukları var. ıspartada yaşarlar.

Oğlu Hasan: Palaoğlu Süleymanın kızı Dudu ile evli İki Çocukları var.Ispartada yaşarlar

 

33- MOLLA HASAN: Mola Hasan Karaçakal Yörük Aşireti arasında önemli isimlerden bir tanesidir.Uzun yıllar muhtarlık yapmış aşireti dışarıya karşı temsil etmiştir. Son zamanlarında aşiretten ayrılarak YALVAÇ aşağıtırtar köyüne yerleşmiştir.Aşağıtırtarda oğlanları Kemal ,Mevlüt ve Memişin çocukları yaşamaktadır.


Not: Yukarıdaki soy bilgilerine eklemede bulunmak isteyen hemşerilerimiz :
s_erdal_32 @hotmail  Adresine bilgi göndere bilirler.

 


 



YÖRÜK ÇADIRI VE YÖRÜK ÇADIRININ DÜZENLENMESİ.

 

               Çadır kıl keçisinin erkeç olarak tabir edilen enenmiş 3 yaşından yukarı olan keçilerin kırplan yünlerinin eğrilerek, Yörükler arasında ıstar olarak tabir edilen tezgahlarında marifetli Yörük

Gelin ve kızları tarafından dokunan, kanat olarak tanımlanan çul  parçalarının birleştirilmesi sonun da meydana gelir

Normal bir Yörük çadırı 7X4  metre kare civarıdadır.Çadırırn tavanını örten ana parçalara kanat kanat ismi verilir 6 tane kanadın birbirne dikilmesi ile çadırın tavan kısmı metdana gelir.Çadırın yan kısımlarını meydana getiren kısım lara sitil adıverilir ve 4 parçadan oluşur.İçinde direk ismi verilen dört tane dikmesi vardır. Bu direklere yan orta ve ön direk ismi verilir.Bu direklerin tepesine çadırı delmemesi için çanak denilen tahtada oyma şakalar geçirilir.Çadır dışarıdan 8 adet bağ denilen iple kazıklar vasıtası ile toprağa tutturulur.Çadırın sitil olarak adlandırılan parçaları ana çadıra ağaçtan yapılan çiviler vasıtası ile tutturulur.

Çadırırn girişinden itibaren bir dizayn şekli vardır; giriş bölümüne bucaklık ismi verilir.Burası tıpkı bir mutfak kileri gibi kullanılır.Burada gıda maddeleri saklanır.Burada ayrılmış saklı bir bölme bulunurki burası banyo için ayrılır.Baş sedir olarak adlandırılan bölüm ise oturma ve yatma bölümüdür.Baş sedir bölümünün kenarına baştan başlamak üzere yatak ve döşekler yığılır.Buraya yüklük adı verilir.Yüklükten bucaklık olarak tabir edilen bölüme doğru çadırın kenarına çuvallar sıralanır.Bu çuvallar Yörük kadınlarının emekleri ile meydana gelmiş kök boyası kukkanılarak yapılmış işlemeli dokumalardır.İlk çuval çadırın hanımına aittir.Bu çuval diğerlerinden farklı işlemelere sahiptir.Burada hanımın çeyiz ve diğer önemli eşyaları vardır:Diğer ikinci ve üçüncü çuvallarda ede yaşayanların giyisi ve önemli eşyalarının saklandığı çuvallardır.Ondan sonraki çuvallarda gıda maddeleri saklanmaktadır.ÇAdırın baş sedir olarak adlandırılan kısmı nakışlı keçe ve kilimler ile kaplanır.Kenarlar ipten dokuma yastıklarla süslenir.Baş sedir bölümündeki ilk direğe evin beyinin silahı, kavalı ve benzer gereçleri asılır.Bu direğin dibine zembil olarak adlandırılan içkısmı hasır dokuma dış bölmesi deri işleme bir sandık yerleştirilir.Bu sandıkta kahveve çay takımları vardır.Çadırırn ota bölmesindeki orta direk olarak adlandırılan direkte işlemeli bir torba bulunur.Bu torbada evin hanımının günlük kullanacağı malzemeler bulunur.

 

 

               Çadır Yörüklerin yaşadığı barındığı hayatlarını sürdürdüğü evi,sarayı köşkü ve her şeyidir. Çadırlarda nice yiğitler kahramanlar beyler  yetişmiştir.Koskoca imparatorlukları kuran padişahlar,beyler bu çadırlarda doğmuştur.Atalarımız Orta Asyadan bu tarafa bu çadırları kullanmışlar.Bu bakımdan yörük deyince akla  Türk’ün özü akla gelmektedir. Bu gün Yörüklere tepeden bakanlar bu gerçeği akıllarından çıkarmamalıdırlar.Atakarımız Çanakkalede ,Dumlu- pınarda,Yemende ,Kafkas cephelerinde kahramanlık destanları yazmışlardır.Ancak Devletimizi idare eden devlet büyükleri tarafından bu güne kadar Yörüklere fazla önem verilmediği gibi zaman zaman istismar konusu dahi olmuştur.Örnek olarak yakın geçmişte biz Kemer Yörüklerinin yaşadıkları ve çektikleri akla gelmelidir.Annelerimiz bizleri bu çadırlar içinde dünyaya getirdi.dün at koşturan sürüleri peşinde koşan yörük çocukları bu gün devletin çeşitli kademelerinde namuslu birer idarecidir. yine bu insanlar ve bu insanlardan olan insanlar internet sitelerinde koşmaktalar.

Yörükler inançlı ve dürüst insanlardır.Temizlikleri ile toplum içerisinde bakıldığında hemen anlaşılır.Misafir perver insanlardır.Onlar için misafire ikramda bulunmak,misafiri ağırlamak onur ve gurur meselesidir.Avlanmak ,kaval çalmak,ata binmek onların vazgeçilmezleridir.

 

               Buradan aslı ve asaletini unutmayan Yörük olmakla gurur duyanlara selam olsun.

           

 

 

     KARAÇAKAL YÖRÜKLERİNİN GELENEK VE GÖRENEKLERİ:

 

Diğer yörüklerdede olduğu gibi Karaçakal yörükleri geelenek ve göreneklerine bağlı insanlardır. İnançları sağlamdır. İyi niyetli ve hoş görülü insanlardır.Yakın zamana kadar  yörük aşiretlerinden başka yere kız alıp vermemişlerdir.Atlarına ,silah ve namuslarına çok düşkün insanlardır.Misafir perverliklerini bu günkü nesil dahi devam ettirmektedir.Temizliği severler ki o çadırların bu gün dahi rağbet görmesi ve anılması ondandır.Beğenmedikleri ve bilmedikleri yiyecekleri pek yemezler. Doğal beslenmişlerdir.

Bilhassa kadınlar giydikleri giyisilerinde açık renkleri kırmızı ve tonlarını,yeşil ve sarı yı tercih etmişlerdir.Kadınlar ve kızların dokudukları kilimler bugün dahi ilgi konusu olmuştur.

Alış verişlerinde kesinlikle üç kağıtcılık ve dalavere yoktur.

 

KARAÇAKAL YÖRÜKLERİND KIZ İSTEME VE DÜĞÜN :
Oğlan tarafı beğenilen kızı ailenin büyükleri tarafından kız babasından usulünce istemeye gider .Kız tarafı gönüllü olsa dahi

kızı vermekte acele etmez ve bir kaç ay dünürcülük devam eder.Söz kesildiği gün kız evi tarafından içerisinde çerez ve oğlana verilmek üzere işlenmiş bir mendil bulunan bir bohçayı oğlanın anne veya babasına verilir.Bohça kız evinden bir kadın tarafından oğlan babasına verilirken bahşiş alınır ve öyle verilir. Söz bohçasını alan oğlan evi  bohçanın içerisine konulmuş olan çerezin üzerine yeterli miktarda’ da kendisi ekleyerek çeveredeki konu komşuya ,sözün kesildiğini duyması gerekenlere dağıtır.

Söz kesiminden itibaren kız ile oğlan hiç bir şekilde düğüne kadar görüştürülmez.

Söz kesildikten sonra nişan merasimini  konuşmak üzere oğlan evi belirli bir müddet sonra kız evine gider. gelin kıza takılacak altının miktarı görüşülür.Oğlan evi belirlenen altını alır,.gelin olacak kıza  bir takım elbise alınır.Nişan günün den bir gün önce nişanda yenilmek üzere kız evine bir adet koyun yada keçi gönderilir.Bu koyun yada keçi kız evi tarafından kesilerek yemek yapılır ve nişan günü oğlan evinden gelen davetlilere ve diğer davetlilere ikram edilir.Nişan merasimi kadınlar tarafından gerçekleştirilir.Oğlan evinden gelen kadınlar kız evinde toplanırlar. kendi aralarında sesi güzel olan kadınların çaldıkları tef aracılığı ile oyunlar oynarlar.Sıra takı merasimine geldiğinde önce  oğlan tarafından kıza alınan altınlar bir tellal kadın  tarafından takılır.sonra aynı kadın tarafından gerek oğlan tarafından gerekse kız tarafından takılan takı  ve hediyeler duyrulur.hazırlanan yemekler yenir ve nişan merasimi sona ermiş olur.

nişan merasiminden sonra kız tarafı nişana karşılık olarak”nişan karşılığı”götürür. bu işlemde kız tarafı oğlana ve oğlanın yakınlarına aldığı hediyeleri bir bohça halinde beş on kadın ile birlikte oğlan evine götürür.  Bohçalarını bırakırlar hazırlanan yemekleri yer ve dönerler.

bilhassa oğlan annesi  sık aralıklarla içersinde  çerezlerin ve oğlanın kıza gönderdiği gizli hediyelerin bulunduğu bir bohçayı beline sararak kız evini sık sık  ziyarate gider. Bu ziyaretler düğüne kadar devam eder.

 

Düğün: oğlan tarafı kendi hazırlıklarını tamamladıktan sonra oğlan tarafına düğün tarihi almak üzere tekrar gider.Düğüntarihi almakda  söz almak kadar meşaggatli biş iştir.Kız evinin

dışarıda yarım kalmış veyapılması gereken bütün işleri görülür.

Düğün tarihi  belli olduktan sonra, nikah ve elbise almak için kasabaya inilmek üzere gün belirlenir.O gün üç beş kadın kız tarafından üç beş kadın da oğlan tarafından olmak üzere şehre

gidilir kızın giyeceği giyisiler alınır. Nikah işlemleri yapılır.

Düğün tarihi belli olduğu için oğlan evi çalgıcı takımı tutar.

Oğlan tarafı düğün tarihinden bir hafta evvel çevreden davet edeceği insanları tesbit ederek davet eder.Bunları ağırlamak için çadırlar kurulur.Düğünden bir hafta evvel kız evinde kızın eline ayak ve şaçlarına kına yakılır bu işleme hafta kınası adı verilir.Hafta kınası yakıldıktan sonra misafirlerin ağırlanacağı çadırın üstüne bayrak dikilir.Damadın sağdıcı tarafından silah atmak sureti ile düğünün başladığı ilan edilir.

Düğün genellikle hafta sonları yapıldığı için cuma gününden daha önceden kiralanan çalgıcı gururbu gelir. Cuma günü ikindi vakti davul zurna eşliğinde düğünde tüketilecek etlerin kesilmesi ile düğün başlamış olur.O gün akşam oğla nın arkadaşları ve çevreden gelenler sade bir şekilde saz takımı eşliğinde eğlenirler.Cumartersi öğle ile ikindi arasında çevreden davet edilen davetliler

gelirler.(bu daverliler 1965 yılına kadar atlılardan oluşurdu. bunları oğlan evinden hazır bekleyen atlılar karşılardı ve cirit oynanırdı ).Bu davetliler geldiklerini belli etmek için havaya silah sıkarlar.Düğün evindende karşılık verilir ve davul zurna eşliğinde düğün sahibi önde olmak üzere misafir konuklar karşılanır ve yerlerine alınır.Akşam yemeği yenilir  içki içilmesi gerekiyorsa içilir.Yatsı ezanına doğru çevredekilerinde toplanması ile kadınlar ayrı erkekler ayrı olmak üzere maşala alanına toplanılır. Saz takımı çalgı çalar nizami bir şekilde misafir ve yerlilerden ikişer kişi oyuna davet edilir. Oyuna kalkan çiftler nezaket gereği üç ayrı oyun oynarlar genelde bir konya kaşık havası,bir zeybek,birde teke yöresi oyunu olmak üzere.Bu arada damat bir başka yerde bir din adamı tarafından dua ile giydirilir.sağdıcı ile birlikte müsaade alınarak maşala yerine getirilir..Bu arada damat ve sağdıcın konuşması ve gülmesi ne  arkadaşları tarafından ceza verileceği için  damat ve sağdıç kına mahalinden çıkana kadar konuşup gülmez.maşala yerinde yine saz eşliğinde damat ve sağdıcın eline kına yakılır.Takı merasimine geçilir.bir tellal tarafından damada takılan takılar teker teker çevreye duyurulur.Takı takma merasimi bittiğinde damat ve sağdıca müsaade edilerek  oradan ayrılmaları sağlanır. Eğlence kaldığı yerden devam eder.Yörük düğünlerinde deve oyunu oynamak  adettendir.İki üç kişinin üzerine çul örtmek sureti ile deve şekli verilir,devenin önüne bir eşek ve bir de deveci ve muhtar gibi karekterlerden oluşan bir oyundur.Birde düğünlerde sıklıkla oynan kız kaçırma oyunu vardır.Bu oyunda bir arap iki kadın kılığına girmiş erkek ile birde kızların efesi durumunda bir karekterle oynanan bir seyirlik oyunudur. Erkekler arasında oynanan halk oyunlarının başlıcaları sunlardır.

 

Konyalı

Sille

Develi

Bolvadin zeybeği

Serenler zeybeği

Jandarma zeybeği

Mezar arası

Alyazma zeybeği

Harmandalı

Muğla zeybeği

Kerimoğlu zeybeği

Kör oğlu

Teke zortlatması

Cumartesi günü öğle yemeğini müteaakip oğlan evinin misafirleri ve yakınları davul zurna eşliğinde kına yakmaya diye kız evine giderler.Burada erkek ve kadınlar arasında bir müddet eğlence devam eder.. oğlan  evinde sabah hazırlanmış olan çadırın önüne dikilen geline giydirilecek olan kırmızı poçulardan oluşan Kepez adı verilen giyisi bir çocuğa giydirilerek kız evine götürülür,gelin süslenir ellerine kınalar yakılır.Kız evinde kızın hazırlamış olduğu çeyiz ve eşyaları iplere dizilmek sureti ile sergilenir.akşamda kız evinde kadınlar arasında eğlence devam eder.Pazar günü oğlan evinde yemekler yenilir. İkindiye doğru hazırlanan at ve türk bayrağı önde olmak üzere kız evine gelin almaya gidilir. Kız evinde binbir nazla gelin ata bindirilmek sureti

ile oğlan evine getirilir. Çadırın girişinde önce gelinin kucağına bir oğlan yada kız çocuğu verilir.Arkasından dolu bir testi verilerek testiyi kırması sağlanır. Bu arada  damat saklanır ve gözükmez.sağdıç olan arkadaşı kalabalığın üzerine şeker ve diğer çerezlei serper.Böylece düğün sona ermiş olur.Gelin olan kız belirli  bir  süre yüksek sesle konuşmaz,40 gün zaruret olmadıkça annesi evine gitmez. 40 gün sonra annesi evine gittiğinde babası ve annesi tarafından kocası evinde üretip çoğaltması için kıza mevcut hayvanlarından bir tane verilir.

 

DOĞUM VE ÖLÜMLER:

 

DOĞUM:Yeni doğan çocuklar doğduğu günden itibarsn 40 gün süre ile her gün banyo ettirilir. Adı evin büyüğü tarafından ezan okunmak sureti ile çocuğun kulağına söylenir.Çocuk belek denilen keçeye sarılmak suretle dik durması sağlanır.Yürümeye başladığında düşmemesi için köstek kırma merasimi yapılır;

Köstek Kırma; Çocuk kocağa alınıp aayakları öne doğru uzatılır ve  ayakalar arasına hemen kopacak şekilde sembolik bit iplik bağlanır.   iki yetişkin çocuk belirli bir mesafeden koşturulur. çocuğun yanına ilk gelen çocuğun ayağındaki ipi koparır. çocuğun yakınları tarafından ipi koparan çocuk ödüllendirilir.Çevredekilere şeker yada lokum türü yiyeceklerden dağıtılır.

Diş Bulguru:Çocuk ilk dişini çıkardığı zaman buğday,nahut  ve fasulyeden oluşan bulgur pişirilerek yakınlarına ve komşularına ikram deilir.Bulgurdan yiyenler ufak para yada hediye bırakırlar.

ÖLÜM.: Aşiret arasında birinin ölümü durumunda komşu ve yakınları tarafından kabir hazırlanır.Kabir hazırlanıp,cenaze yıkama aşamasında iken ölünün yakınları tarafından bir koyun yada keçi kesilerek yemek hazırlanır. Defin işlemi tamamlandıktan sonra tekrar ölünün evine dönülür.yemek yenir arkasından mevlidi şerif ve kuran okunur.Ölen kişi bir haftalık olunca aynı işlem yine tekrar lanır,defin işlemine katılan ve taziyeye gelenler tekrar çağrılıp mevlit  ve kuran okunur. bu işlem kırkıncı günü ve ölenin ölüm yıl dönümü günü de yapılır.ayrıca durumu iyi olanlar ölünün ardından ilk kurban bayramı arifesinde sin kurbanı keser.

 

YÖRÜKLER ARASINDA DOKUMACILIK

 

Yörükler arasında dokumacılığın ayrı bir yeri ve önemi vardır.Kırpılan yünler  bilhassa çobanlık yapan orta yaşlı erkekler ve kadınlar tarafından yine kendileri tarafından yapılmış olan kirmanlar vasıtası ile yapılacak olan dokumanın  cinsine göre eğirilir ve bükülür.bükülen ipler kök boyaları marifetiile boyanıp kurutulduktan sonra Istar adı verilen küçük tezgahlarda yörük kadın ve kızları tarafından çeşitli şekillerde dokunur.Bunlar kullanılgığı yer göre kilimdir;namazlakdır,nakışlı veya düz çuvaldır;.yastıktır,heybedir,çuldur v.s.

 

YÖRÜKLERDE TOPLANTI VE EĞLENCELER;

 

Yörükler neşeli ve şen insanlardır. mizah kabiliyetleri yüksektir.Gezgin olmalarından dolayı bilgileri fazladır. O bakımdan zenginbir folklora sahiptirler.Zaman zaman çadırlarda kendi aralarında toplandıklarında kaval çalarlar ve kavala ağıt türünde uzun havalar söylerler.Ayrıca sıra türküleri söylemekde onların arasında yaygındır.Yine bilhassa akşamları bir araya geldiklerinde yüzsük oyunu ve tura öptü oyunu gibi oyunlar oynarlar.Dağlarda çobanlar taşlar üzerine çizdikleri ve adına dokuz taş ismini verdikleri dama benzeri bir oyunu oynarlar.Yine gençler ve çocuklar arasında met(çelik çomak) oyunu da yaygın bir oyun türüdür.                                                               

Kaval ile çalınan ve söylenen müziklerin başında ; ağıtlar,karakoyun efsanesi,teke zortlatması (hoya),dayanak havası gibi havalar gelmektedir. Kaval müziklerinde Teke yöresi nin etkisi altında kalınmıştır.

Türküler de,Afyon ve Dinar yöresinde yaşamış  efe ve eşkıya türküleri ile Orta Anadolu,Kırşehir

 ve Teke yöresi türküleri daha  fazla söylenmektedir. Nevşehirli Refik Başaranın türküleri,Kerem ile Aslı türküleri,Avşar bozlakları ve Teke yöresi türküleri sıkca söyledikleri türküler arasındadır.

Afyon yöresi türkülerine örnek olarak,

Afyon yöresi Buhurcu yörükleri ile İnce Mehmet, Koca Mustafa eşkiyası arasnda yaşananlar için söylenmiş bir tükü:

 

-Buhurcular Akgedikten ünnedi

-İncemehmet kulak verdi dinledi.

-Candarmanın kulağından ennedi

-Ver elini kömür gözlüm gidelim.

 

-Kahpe felek değirmenin döndümü

-Bağın bahçen sular ile kandımı

-Ben yaparım sen yıkarsın bendimi

-Döne döne nöbet bize geldimi

 

-Çıkamadım şu yaylanın düzüne

-Alamadım martinimi yüzüme

-Ver elini yar Fadimem gidelim

-Onbeş sene az geliyor gözüme

 

Dinar yöresinde geçen Alim Efe  olayı ile ilgil söylenmiş  bir türkü:

 

-Sır sıra telefonun direği

-Çatalmı ola şu Alimin yüreği

-Alimimi öldürmeye kara vermişler

-Hazırlayın kazma ile küreği

 

-Teknovanın ekinleri az gibi

-Fadimenin örükleri saz gibi

-Ver elini yar Fadime gidelim

-Kabul eder deyus kocan kız gibi

 

-Uzun olur Teknovanın ekini

-Kaza kaza bulamadım kökünü

-Vurulmuşta gün Görmezde yatıyor

-Sabah erken dalganalır kakülü

 

-Alim efe taştan taşa uçuyor.

-Aşağıdan Candarmalar geçiyor

-Her su başına nöbetci koymuşlar

-Susadıkça suyu nerden  içiyor.

 

Nevşehirli Refik Başaran türkülerine örnek

 

-Ayvalığın kara taşı

-Yandı ciğerimin başı

-Emin Hacının kardaşı

-Uyan Hacı beyim uyan

 

-Ayvalıktan çıktım yayan

-Dayan dizlerimde dayan

-Emim atlı gendim yayan

-Uyan hacı beyim uyan                       .

 

Her yerde olduğu gibi radyo ve televizyonun ortaya çıkması ile Yörük müziği ve folkloru kuvvetli bir erozyona uğramış,bu gün yok olmaya yüz tutmuştur.

Yörükler uyanık ve sak insanlar oldukları  için  avlanmakta onların vaz geçilmezleri dir. Gerek sürülerini otlatırken gerekse diğer zamanlarda avlanmaktan ve av sohbetleri yapmaktan büyük keyif alırlar.

Bilhassa yaylara çıkıldığı zaman at eğitmek ve atlarla ilgilenmek oların merak konuları arasında yer alır.Atlarını süsleyerek düğün ve toplantılara katılmak olara çok büyük heyecan ve keyif verir.

Sürüleri içerisindeki gözde koç ve tekelerini ağaçtan yaptıkları toka ismi verilen süsler arasına nazar bocukları geçirerek süslerler.

 

 

KARAÇAKAL YÖRÜKLERİNİN YAYLAK OLARAK  KULLANDIĞI YERLER;

 

Karaçakal yörükleri 1965 yılına’ a kadar Akşehir Sultandağlarındaki muhtelif yerleri yaylak olarak kullanmışlar.l965 yılında Orman Bakanlığının yörede ağaçlandırma çalışmalarına başlaması tüm göçerlerde olduğu gibi Karaçakal yörüklerininde yaylacılık faaliyetlerine büyük darbe vurmuş,bir anlamda göçerleri yerleşmeye zorlamıştır.Devletin bu uygulaması neticesinde göçerler yavaş yavaş

yerleşik hayata geçmeye başlamışlardır.

kullanılan  yerler

 

1-     Akşehir Bermende Soğuk Pınar Yaylası

2-     Akşehir Tekke Yaylası

3-     Akşehir Monas Yaylası

4-     Akşehir Değirmen köyü Buzlu Yaylası

5-     Akşehir Çimendere Yaylası

6-     Akşehir Engilli Yaylası

7-     Akşehir Cankurtaran Yaylası

8-     Isp. Bağkonak Kızıl ve Yan çayır yaylaları

9-     Isp. Anamas Yayları.

yukarıdaki gerekçelerden dolayı Karaçakal yörüklerinin Sultan dağlarındaki yaylacılık faaliyetleri son bulmuş ve develerinin bakımının zorlaşması ve taplu taşıma araçlarının yaygınlaşması neticesinde devecilik te tarihe karışmıştır.1965 yılından sonra Akdağ ve Yenice sınırları içerisinde

kalan bazı yerleri yaylak olarak kullanmışlardır.Bu yaylakların başında

1-Taşlı boyun

2-Yanık taş

3-Çay dere gölcüğü

4-Çatal göl

5-Büyük alan

6-Öküz yolağı

7-Sarnıç

8-Kelif yeri

9-Kelten tarlası

10-Mihrap
gibi mevkiler gelir. 1975 yılından sonra bu yaylaklarda kullanılmaz olmuş ve bu tarihten sonra yaylacılık faaliyetleri sona ermiş ve göçerlikte tarih olmuştur.

 

BATIL İNANÇLARI

 

Yörüklerin batıl inançları hemen hemen her yerde rastladığımız inançlarla aynıdır.Bunlardan bazıları şunlardır.

 

-Akşam evden kara kazan verilmez

-Akşam tırnak kesilmez

-Akşam sakız çiğnenmez

-Bay kuş ötmesi hayra yorulmaz

-Yeni doğan kuzu veoğlaklar bekirli bir süre sayılmaz

-Koyun ve keçilerden sağılan ilk süt komşulara söylenmez

-Yeni doğan çocuk uyur ken yanına para veya silahla girilmez.

-Yanan ateeşe su dökülmez.

-Salıdan işe başlanmaz

- Av vurmayan silah ikizi olan kadının bacakları arasından geçirilir.

-Yatıra veağaçlara çaput bağlamak.

-Cuma sabahı kuşluk vaktine kadar ev süprülmez.

-Çömlek ve tencerede mayalanıp başka birine verilen yöğurdun üzerine nazar değmemesi için çörek otu serpilir.

-Ay veya güneş tutulduğunda silah atmak,teneke çalmak.

-Çadırın bir tarafına uğur için nal bağlamak.

-Kapı eşiğinde oturulmaz.

-Kaplumbağa ve kurbağa ya elsürürlürse siğil çıkar.

-Elbise üzerinde iken düğme ve sökük dikilirse aklı az olur.

 

 

KOCA KARI VE HALK İLAÇLARI:

 

Karaçakal yörükleride diğer yörüklerde olduğu gibi  zengin bir  bitki  ve halk ilacı kültürüne sahiptir. Göçer oldukları ve tıbbı malzemenin olmadığı yıllarda hayvanlarını ve kendilerini bitkisel ve kendilerinin  hazırladıkları ilaçlarla tedavi ettikleri gibi çevredeyaşayan insanlarada bu konuda yardımcı olmuşlardır.Aşiretin bu gün 75-80 yaşlarında olan insanların hayvan hastalıkları konusunda bir Baytar kadar bilgileri vardır.Bu insanlar doğal yollarla hayvanlarını ve kendilerini tedavi etmişlerdir. Halk ilacı olarak kullanılan başlıca malzemeler,

-Kekik otu

-Şabla

-Ebegümeci

-Bobur mahmut otu

-Ardıç gliği

-Anason

-Fındık biber

-Pekmez

-Üzerlik otu

-Susam

-Çörek otu

-Altın otu

Aslında bu malzemeler sayılmayacak kadar çoktur. Bugün aktarcılık sektörünün oluşmasında yörüklerin otlar üzerindeki bilgisi etkili olmuştur. Yukarıda saydığımız malzemelerden bazılarının nerelerde kullanıldığı konusunda kısa örnekler vermek GEREKİRSE; Kekik .Romatizmal hastalıklarda,Şabla:Nezle grip ve soğuk algınlığında yörüklerin kullandığı başlıca tedavi edici içecektir.Altın otu:Mide rahatsızlıklarında,Ardıç tohumu: soğuk alınlığı için yakı yapılması ve şeker kastalığı için,dir.

Çeşitli yakılar hazırlanarak çeşitli hastalıklar tedavi edile bilmiştir.Bunların başında çeşitli soğuk algınlıklarına bağlı karın ağrıları gelmektedir.Ayrıca romatizmal ağrılar içinde Yörükler arasın da kullanılan yakılar ve halk ilaçları mevcuttur.

Yukarıdada değinmeye çalıştığımız gibi hayvanlarınıda kendi imal ettikleri ve geliştirdikleri ilaçlarla tedavi etmişlerdir.

 

KENDİLERİNE ÖZGÜ YAPTIKLARI YEMEKLERİ

 

-Çoban kavurması

-Peynir sündürmesi

-Peynir böreği (gözleme)

-İncir dondurması

-Kadın aşı

-Kuzu dolması

-Akıtma

-Tavşan böreği

-Topalak

-Haşgeşli gevrek

-Ovmaç

-Tovga çorbası

-Ağız

-Sütleme

-Höşmerim….gibi yemekler ile Yörüklerin yaptıkları yoğurt, peynir ve tere yağının lezzeti bir başkadır.

 

KULLANDIKLARI BAZI ALET VE EDAVATIN İSİMLERİ:

 

-ISTAR : Yörüklerin dokuma tezgahı

-DAĞARCIK:Tuluk şeklinde kesilmiş deriden yapılan torba

-TULUK:Genellikle keçi derisinden yapılan çeşitli işlemlerden geçirilen,içerisinde süt ürünleri saklanan ve su içilen eşya.

-YAYIK:Derinin bir çok işlemden sonra içerisinde ayran yaplıcak kıvama getirilmiş hali.

-BİŞŞEK: Yayığın içerisine konulan yoğurdun dövülerek ayran olmasını sağlayan alet.

-KOLAN:At,eşek,deve gibi hayvanların semerlerini tutturmaya ayaran 5cm eni olan dokuma ip.

-ÖNLÜK BAĞI: Kadınlar ve erkeklerde bele sarılan kuşağın üzerine sarılan ve elde dokunan 1,5-2 cm eninde nakışlı dokuma  ip.

-ZEMBİL:İçerisine kahve araç ve gereçlerinin konulduğu dışı deri işlelemeli içerisi hasır sebet olan sandık.

-KÖPEN:Kışın develerin üşümemesi için üzerlerine örtülen kıldan dokuma çul.

-ÖRK:Genellikle keçi kılından yaplan ve çeşitli işlerde  kullanılan urgana benzer ip.

-ÇEMENE: Çadırı iplerle germek için çadırın köşelerine bağlanan  ağaçtan yapılma alet.

-İTEY:Üzerine hamur yuğurulkan,un elenen yünden dokuma sergi.

-AKÇA:İki litre genişliğinde bakır tas.

 

-KIRKLIK:Koyun ve keçilerin tüylerini kesmekte kullanılan keskin makas.

-HAVUT: Deve semeri.

-KAŞAN: devenen semerinin bağlandığı kolan

-HELKE:İÇERİSİ 10-15 litre süt ala bilen ve genellikle süt sağmada kullanılan kova.

-YAĞLIK:Kadınların başlarına sardıkları sarı baş örtüsü

-KİRMAN:Yün ve kıl eğirip bükmekde kullanılan el aracı.